Preses relīze

CLAAS svin JAGUAR pašgājējsmalcinātāju pusgadsimta jubileju

Publicēts 02.11.2023.

Neapturami: CLAAS JAGUAR pašgājējsmalcinātāju 50 gadi

2023. gada novembris, Hārzevinkela. 1973. gadā, ieviešot JAGUAR 60 SF, CLAAS ieliek pamatus pašgājējsmalcinātāju segmenta sasniegumiem. Pateicoties daudzajām inovācijām un ilgi kalpojošām un efektīvajās tehnoloģijām, JAGUAR drīz vien iegūst nevainojamu reputāciju visā pasaulē un kļūst arī par pasaules tirgus līderi. Lauksaimnieki un pakalpojumu sniedzēji visā pasaulē vēl joprojām par labāko izvēli uzskata JAGUAR – pašgājējsmalcinātāju ar izcilo graudu placinātāja tehnoloģiju, augsni aizsargājošo piedziņas sistēmu un ļoti zemo pilno izmaksu profilu.

Pašgājējsmalcinātājs, tāpat kā traktors un kombains, šodien ir pati svarīgākā mašīna ne tikai daudziem lauksaimniekiem un pakalpojumu sniedzējiem, bet arī visai lauksaimniecības nozarei kopumā. Tā nodrošina vislabāko smalcināšanas garumu un graudu placināšanu, un arī izcilu veiktspēju un daudzpusību – gan sagatavojot augstas kvalitātes lopbarību piena govīm un gaļas liellopiem, gan sagatavojot biomasu.
CLAAS tagad var atskatīties uz JAGUAR pašgājējsmalcinātāju pusgadsimtu: ir saražots vairāk nekā 4500 mašīnu. "50 gadu laikā JAGUAR ir tiecies pēc inovācijām, efektivitātes, produktivitātes un uzticamības un noteikti ir nepārspējams, vērtējot pēc tā, kādu iespaidu tas ir atstājis uz pašgājējsmalcinātāju segmentu visu šo piecu gadu desmitu laikā”, rezumē Dominiks Grote (Dominik Grothe), par pašgājējsmalcinātājiem atbildīgais vecākais viceprezidents. “Taču CLAAS par savu tirgus līderpozīciju pasaulē ir parādā ne tikai tehnoloģiskiem sasniegumiem un līdz ar to arī izstrādātājiem un klientiem, kas ir snieguši atsauksmes. Lielu daļu no šiem nopelniem mēs esam parādā mūsu izplatītājiem un servisa partneriem, jo pašgājējsmalcinātājs ir pati svarīgākā mašīna (jo īpaši pakalpojumu sniedzējiem) un izšķirošs faktors tam, lai dīkstāves būtu īsas, ir ne tikai uzticama tehnoloģija, bet arī ļoti efektīva detaļu piegāžu sistēma un ātrs, profesionāls serviss."

Zemo pilno izmaksu stratēģijas un produktu kalpošanas cikla pārvaldības līderis

Tehnoloģiskais progress un optimāla efektivitāte nav vienīgie faktori, kuru dēļ JAGUAR atrodas augstajā pozīcijā līdz pat šai dienai. Liela nozīme ir arī augstas kvalitātes komponentiem ar zemām nolietojuma izmaksām; augstas klases servisam, ko nodrošina CLAAS tirdzniecības pārstāvji, un ātrai detaļu pieejamībai. Tie ir faktori, uz kuriem klienti var paļauties, pērkot jaunas vai lietotas mašīnas. CLAAS globālajā tirdzniecības tīklā JAGUAR mašīnas šķērso valstu robežas, un pat okeānus, lai sasmalcinātu miskanti vai cukurniedru salmus Taizemē un lavandu Francijas dienvidos. Tāpēc neviens cits pašgājējsmalcinātājs netiek izmantots tik ilgi, cik JAGUAR. Un nevienam lietotam JAGUAR nekad nav bijis ilgi jāgaida jauns īpašnieks.

Pats sākums – ar labības kombainu tehnoloģiju palīdzību 

Sākot audzēt kukurūzu plašākā apmērā un pieaugot tendencei strādāt ar pašgājējmašīnām, pāreja no piekabināmiem lopbarības novācējiem uz pašgājējsmalcinātājiem aizsākās 70-os gados un gandrīz vienlaikus Ziemeļamerikā, Eiropā un arī bijušajā Austrumu blokā. CLAAS ienāca šajā ļoti daudzsološajā, augušajā segmentā 1973. gadā ar JAGUAR 60 SF pēc tam, kad divi izplatītāji pēc savas iniciatīvas bija izgatavojuši pirmos prototipus. 33 modeļi, kuru jauda bija 120 ZS un kuru izstrādes pamatā bija izmantotas galvenās sastāvdaļas no velkamā JAGUAR 60 trumuļa tipa lopbarības gatavotāja un komponenti no tā laika labības kombainu modeļiem, tika pārdoti jau pirmajā ražošanas gadā, bet ražošanas beigām 1976. gadā to skaits izauga līdz 500 mašīnām.
Drīz kļuva skaidrs, ka ir vajadzīga vēl jaudīgāka mašīna – jo īpaši to vēlējās pakalpojumu sniedzēji. Reaģējot uz to, 1975. gadā dzima JAGUAR 80 SF. Jaunajai mašīnai, kas tika izstrādāta CLAAS rūpnīcā Bādzaulgavā, jauda bija 213 zirgspēki, tai bija trīs vai četru rindu kukurūzas heders, pneimoizkrāvējs un jaunā CLAAS automātiskā stūrēšanas sistēma. Jaunums bija arī atdalāma padeves kamera un smalcināšanas cilindra korpuss, kas ievērojami atviegloja apkopes darbus. CLAAS tai pašā laikā jau izstrādāja JAGUAR 60 SF pēcteci. JAGUAR 70 SF mašīnai bija lielāks smalcināšanas cilindrs un iespēja izvēlēties 150 vai 175 ZS dzinēju. Tas tika izlaists tirgū 1976./1977. gada sezonai, un varēja novākt kukurūzu ar ilgstošu caurplūdi 75 t stundā.

Tendenču noteicējs kļūst par pasaules tirgus līderi
1983. gadā, desmit gadus pēc JAGUAR 60 SF izlaišanas sekoja milzīgs tehnoloģiju lēciens – jaunā JAGUAR 600 modeļu sērija. Tā iedibināja jaunus standartus veiktspējas un smacināšanas kvalitātes ziņā, un jaunu standartu arī dizainam. Galvenie jauninājumi bija metāla detektors, placinātājs un augu masas paātrinātājs. Modernie Mercedes-Benz dzinēji nodrošināja augstu griezes momentu ar zemu degvielas patēriņu. Iespaidīgā jaunā kabīne, kas pārņemta no DOMINATOR labības kombainiem un uzstādīta uz sailentblokiem, pārsteidza ar savu izcilo ergonomiku un trokšņu izolāciju. Ar jauno vadības sviru bija iespējams vadīt vairākas funkcijas, operatoram neliekot mainīt labās rokas pozīciju. 
Dzinēja jauda līdz 300 ZS nozīmēja, ka tagad bija iespējams izmantot līdz pat 6 rindu platus kukurūzas hederus, un tas ļāva ievērojami palielināt mašīnas efektivitāti. Tagad bija pieejams jauns smalcināšanas cilindrs ar daudziem nažiem, kas izkārtoti V veidā, tādējādi ļaujot novākt lapu kultūru vai kukurūzas vālītes ar graudiem. 1988. gadā modeļu sērijā tika ieviesti jauni uzlabojumi, tostarp jauna kabīne. Veiksmīgo sēriju papildināja arī flagmaņa modelis JAGUAR 695 MEGA ar 354 ZS.

Sensacionāls notikums bija pilnīgi jaunās JAGUAR 800 modeļu sērijas ieviešana 1994. gadā, kas ieveda CLAAS jaunā veiktspējas dimensijā un apliecināja tā vadošo lomu tehnoloģijās: zīmola CLAAS pašgājēsmalcinātājs JAGUAR 600, kas ir bijis Eiropas tirgus līderis, tagad ir pašgājējsmalcinātāju tirgus līderis pasaulē. Turklāt JAGUAR 880, kura jauda ir 481 ZS, jau tolaik bija jaudīgākais pašgājējsmalcinātājs pasaulē, un ar to pirmo reizi varēja novākt astoņas kukurūzas rindas, izmantojot vienu hederu. Vēl gadu vēlāk produktu portfeli papildināja RU 450 – pirmais no rindu neatkarīgais CLAAS kukurūzas heders ar darba platumu 4,5 m. Uzstādot dzinēju šķērsām aiz aizmugurējā tilta, tas var, izmantojot daudzceliņu siksnu, tieši padot jaudu smalcināšanas cilindram. Tas platajiem hederiem strādā arī kā pretsvars. Pārejot no kukurūzas uz zāles novākšanu, placinātāju var ātri un viegli “izripināt” no pozīcijas – un, ja nepieciešams, – otrādi. Jaudīgs masas paātrinātājs nodrošināja tālu un precīzu izkraušanu kravas mašīnās un piekabēs – pat pāri piekabi velkošā transportlīdzekļa augšai. Jaunā kabīne ar izliektu priekšējo stiklu un pasažiera sēdekli iedibināja jaunu standartu, jo īpaši attiecībā uz redzamību un plašumu. Dažas mašīnas, sākot no 1997. gada, nelielās sērijās tiek ražotas kā FIELD SHUTTLE modeļi: lielākoties ar tvertni, kas bija sagāžama uz sāniem vai aizmuguri, bet dažām ir uz riteņiem velkama platforma, kam var pievienot puspiekabi. 

2001. gadā JAGUAR 900 kļūst par pirmo modeli, kurš pārvar 600 ZS barjeru. Un jau atkal – jaunā kabīne ar digitālo termināli un moderno daudzfunkciju vadības sviru ir konkurentiem priekšā. Bet, pēc tam, 2003. gadā, tirgū ienāk JAGUAR SPEEDSTAR, kas ne tikai paceļ maksimālo jaudu līdz 623 ZS, bet arī kļūst par pirmo pašgājējsmalcinātāju, ar kuru ir atļauts braukt pa ceļu ar ātrumu 40 km/h.

Efektivitāte, pateicoties intelektam
2008. gads bija nākamais milzu lēciens: jaunā JAGUAR 900 modeļu sērija, kas pārsita veiktspējas latiņu un tiek pat aprīkota ar divu dzinēju sistēmu, 980. modelī nodrošinot jaudu līdz pat 830 ZS. Jaunā dizaina smalcināšanas cilindrs V-MAX ar tā lāpstas veida nažiem un, pateicoties tā smalcināšanas kvalitātei, efektivitātei un acīmredzamām priekšrocībām attiecībā uz apkopi, bija izcils. Jaunās paaudzes kabīne operatoram nodrošināja lielāku komfortu, bet automātiskā AUTO FILL kamera un vadības sistēma – ērtāku vadību. Papildus šīm priekšrocībām 900. sērija "savāca punktus", pateicoties intelektiskai dzinēja vadības sistēmai DYNAMIC POWER, kas pielāgo dzinēja jaudas līkni konkrētajam uzdevumam un, strādājot daļējas slodzes diapazonā, nodrošina degvielas ietaupījumu līdz pat 10 procentiem. Sākot ar 2012. gadu, pēc izvēles pieejamais NIR sensors ļauj ne tikai pastāvīgi mērīt sausvielu saturu un citus komponentus, bet arī precīzi dokumentēt ražu noteiktā nogabalā, piemēram, lai noteiktu barības vielu bilanci. Riepu spiediena regulēšanas sistēma, kas pieejama priekšējiem riteņiem un – līdz pat šai dienai tikai un vienīgi pašgājēsmalcinātājiem – arī aizmugurējiem riteņiem, nodrošina ne tikai optimizētu augsnes aizsardzību, bet arī braukšanas komfortu. 2014. gadā daudzas no šīm funkcijām tiek iekļautas jaunajā JAGUAR 800 sērijā.

2015. gadā CLAAS iegādājas kukurūzas smalcināšanas tehnoloģiju SHREDLAGE®, kas izstrādāta ASV un kopš tā laika nodrošina MCC (MULTI CROP CRACKER) SHREDLAGE®, tādējādi papildinot veiksmīgo un ļoti daudzpusīgo JAGUAR placinātāja koncepciju. Pēc JAGUAR 900 augu masas plūsmas un šasijas optimizēšanas 2017. gadā seko jaunas paaudzes ORBIS kukurūzas hederi (2019. gads). Vēl pēc diviem gadiem pirmo reizi JAGUAR 900 tiek izmantotas CEMOS automātiskās funkcijas. Tās Hārzevinkelā ražotajai "lielajai" pašgājējsmalcinātāju sērijai nodrošina vēl lielāku veiktspēju un efektivitāti. Šai CLAAS sērijai ir pievienojušies arī divi kāpurķēžu pašgājējsmalcinātāji – JAGUAR 960 un 990 TERRA TRAC. Tiem ir unikālā laukmales aizsardzības sistēma, kas ļauj tos izmantot gan kukurūzas, gan zālaugu novākšanai. Šī sistēma ne tikai aizsargā augsni, bet arī iedibina jaunus standartus hedera vadībai.

Īpašs modelis Agritechnica un pasākumi pie atsevišķiem tirdzniecības pārstāvjiem
Izstādē Agritechnica 2023 CLAAS atzīmēs JAGUAR 50 gadus, izlaižot īpašu modeli ar jubilejas siluetu un arī ar tā saukto "operatora komplektu". Svētku centrālais notikums būs – ekskluzīvā jubilejas krāsu gammā, īpaša izlaiduma JAGUAR 990 TERRA TRAC atklāšana CLAAS stendā izstādē Agritechnica (13. hallē). Šī mašīna būs redzama demonstrējumos 2024. gada ražas novākšanas laikā, kā arī JAGUAR jubilejas pasākumos, ko rīkos atsevišķi tirdzniecības pārstāvji.

CLAAS JAGUAR evolūcija īsumā:
  • 1973. gads: tirgū ienāk JAGUAR 60 SF.
  • 1975. gads: Bādzaulgavā izstrādātais JAGUAR 80 SF ar 213 ZS jaudu no V10 dīzeļdzinēja iegūst jaunu veiktspējas vērienu.
  • 1977. gads: tirgū ienāk JAGUAR 70 SF, kuru CLAAS iepazīstina kā JAGUAR 60 SF pēcteci.  
  • 1983. gads: pilnīgi no jauna izstrādātā JAGUAR 600 paaudze nosaka pašgājējsmalcinātāja standartus.
  • 1989. gads: JAGUAR 600 S/SL/MEGA ar jaunu kabīni, jaudu līdz 354 ZS un vēl lielāku kopējo veiktspēju.
  • 1994. gads: JAGUAR 800 ar šķērsās uzstādītiem dzinējiem, jaudu līdz 481 ZS un pirmo reizi ar 8 rindu kukurūzas hederi. Tajā pašā gadā tiek uzbūvēts 10 000. JAGUAR un tiek iedibināta tradīcija: atzīmējot svarīgas jubilejas, JAGUAR apdarē izmantot īpašu krāsu.
  • 1997. gads: JAGUAR FIELD SHUTTLE kombinē pašgājējsmalcinātāju ar izkraušanas tvertni.
  • 1998. gads: CLAAS izlaiž 15 000. JAGUAR ar sensacionālu aerogrāfa dizainu.
  • 2001. gads: modeļa maiņa un jauns flagmanis JAGUAR 900 ar 605 ZS.
  • 2003. gads: JAGUAR SPEEDSTAR, kas apstiprināts braukšanai pa ceļu ar ātrumu 40 km/h.
  • 2004. gads:  tiek izlaists 20 000. JAGUAR.
  • 2006. gads: tiek izlaists JAGUAR 900 GREEN EYE ar jaudu līdz 623 ZS.
  • 2008. gads: tiek ieviesta pilnīgi jauna JAGUAR 900 sērija ar DYNAMIC POWER un daudzām automatizētām funkcijām.
  • 2009. gads: no konveijera nobrauc 25 000. JAUGUAR – tas ir divu dzinēju JAGUAR 980 ar jaudu 830 ZS. 
  • 2011. gads: CLAAS izlaiž 30 000. JAGUAR ar speciālu melnas krāsas apdari.
  • 2012. gads: integrēta NIR sensoru sistēma ļauj precīzi izmērīt sausvielu saturu ražā un precīzi nosaka citas sastāvdaļas, piemēram, koppelnus, kopšķiedru un cukuru noteiktajā nogabalā.
  • 2014. gads: tiek uzlabota JAGUAR 800. sērija: lielāks komforts, lielāka efektivitāte un lielāka veiktspēja.
  • 2017. gads: jaunās paaudzes JAGUAR 900, kam ir pastāvīgi mainīga hedera piedziņa un jauna šasijas koncepcija.
  • 2019. gads: CLAAS izlaiž JAGUAR 900 TERRA TRAC ar inovatīvām kāpurķēdēm, kas aprīkotas ar unikālu laukmales aizsardzības sistēmu, un vienlaikus JAGUAR modelim ievieš CEMOS AUTO PERFORMANCE.
  • 2019.: no Hārzevinkelas rūpnīcas izbrauc 40 000. JAGUAR pašgājējsmalcinātājs.
  • 2020. gads: jaunie ORBIS kukurūzas hederi ar 9 m darba platumu, tikai 3 m lielu transporta platumu un integrētu transporta aizsardzību: lielāka drošība uz ceļa un ievērojami īsāks uzstādīšanas laiks.
  • 2022. gads: JAGUAR mašīnai tiek izlaists jaunais GPS PILOT CEMIS 1200 – tehnoloģija  automatizētai stūrēšanai un precīzai lauksaimniecībai.